Varhaiskasvatus- ja kouluyhteistyö

Niiniveden seurakunta tekee alueellaan yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja alueen koulujen kanssa sopimuksen mukaan.

Yhteistyönmuodoista sovitaan sopimuksen mukaisesti lukuvuosittain.

Varhaiskasvatusyhteistyö

Niiniveden seurakunta ja Niiniveden seurakunnan alueen varhaiskasvatus tekevät monipuolista yhteistyötä. Varhaiskasvatus ja seurakunta tukevat lasten kokonaisvaltaista kasvua ja hyvää elämää. Yhteistyön mahdollisuudet ovat moninaisia ja seurakunta tarjoaa erilaista toimintaa Kumppanuuden korit -mallin mukaisesti. Voit lukea Kumppanuuden koreista täältä.

Varhaiskasvatuksen ja seurakunnan yhteistyöstä on sovittu yhteistyösopimuksella, joka on luettavissa: Varhaiskasvatuksen ja seurakunnan yhteistyö Niiniveden seurakunnan alueella . Tästä yhteistyösopimuksesta (B-osa) valikoidaan halutut yhteistyömuodot, jotka kirjataan lukuvuosisuunnitelmaan (C-osa). Käytännössä tämä tarkoittaa, että yhteistyösopimuksessa on "tarjoama", josta varhaiskasvatusyksikkö voi valita haluamansa yhteistyömuodot. Tarkoituksena on kuitenkin, että yhteistyön muotoja valikoidaan eri koreista.

Kouluyhteistyö

Niiniveden seurakunta ja Niiniveden seurakunnan alueen koulut, Tervon ja Vesannon yhtenäiskoulut, tekevät monipuolista yhteistyötä, joka perustuu yhteiselle kasvatustehtävällä. Yhteistyö on jaolteltu Kirkkohallituksen Kumppanuuden korit -mallin mukaisesti. Kumppanuuden korit -malliin voi tutustua  klikkaamalla tästä.

Yhteistyössopimus ohjaa koulun ja seurakunnan käytännön yhteistyötä.

Koulujen ja seurakunnan yhteistyösopimus on luettavissa: Koulujen ja seurakunnan yhteistyö Niiniveden seurakunnan alueella

Seurakunnan kasvatuksen työalasta vastaava työntekijä ja koulujen yhteyshenkilöt laativat lukuvuosittain koulukohtaiset lukuvuosisuunnitelmat. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yhteistyösopimuksen (B-sopimus) tarjoamasta valitaan lukuvuoden aikana toteutettavaa, eri koreihin kuuluvaa, yhteistyötä, joka kirjataan vuosittain C-sopimukseen.

Kuvassa Tervon kirkko. Kirkon ovi on auki. Portailla istuu nalle. Ilmapalloja.