Vesannon vanha hautausmaa ja lisäalue

Koulutie 3, 72300 Vesanto

Kirkon vieressä oleva hautausmaa on omalta osaltaan vaikuttanut aikanaan kirkon paikkaan, sillä katselmusmiehet totesivat vuonna 1854: »Wesangon pohjoispäässä on nähty olevan soveliasta maata, silijätä ja pehmijätä hietakangasta kolmen kyynärän syvyyteen kirkon ja hautaustarhan sijaksi ja kirkon sijaksi on arvattu korkeimman kankaan kohta.»

Hautausmaa hoidetaan vanhaan malliin erillishautakumpuina, jotka eivät edes muodosta yhtenäisiä rivejä. Ns. lisäalue hoidetaan yhtenäisenä nurmihautausmaana.

Sankarihauta-alue on välittömästi kirkon vierellä. Muistomerkkinä on yksinkertainen risti. Viime sodissa kaatuneita on alueelle haudattu 130, vuoden 1918 sodan vainajia on 9. Lähellä sankarihautoja on pitkäaikaisimman Vesannon kanttorin, tunnetun kuoronjohtajan Werner Huttusen hautapaasi, johon on kaiverrettu hänen säveltämänsä hautalaulu.

wc wc